TSCNs forum for alle Toyota, Lexus & Scion modeller!

Velkommen til vårt helt gratis forum. Ny eller gammel modell, spiller ingen rolle!
Dato/klokkeslett: Tir Okt 24, 2017 12:31 am

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Mulig gåen dynamo på Corolla 99?
InnleggSkrevet: Man Aug 07, 2017 5:06 pm 
Avlogget

Problemet startet fredag da motor stoppet kort tid etter avreise fra jobb. Motor startet fint igjen, googlet noen minutter mens motoren sto på tomgang før jeg kom meg hjem uten videre problemer.

Dagen etter døde motoren igjen og kort tid etter oppstart. Startet motoren igjen og kjørte videre umiddelbart. Hundre meter ned i veien stoppet motoren på nytt. Etter å ha latt den stå på tomgang i noen minutter kjørte jeg videre uten flere problemer. Satset da på at problemet kunne ignoreres en stund, så lenge jeg lot motoren stå noen minutter på tomgang før kjøring. (Skal vrake den om noen måneder når jeg får penger til ny bil)

Forklarte problemet for en litt kyndig venn, vedkommende mente det kunne være kondens på tanken eller bensinfilteret.

På hjem derifra tok problemet en ny vending. I et lyskryss stoppet radioen, i tillegg til at batterilampe og brekklampa lyste. Når jeg ruset motoren kom radioen i gang igjen og varsellampene slukket.

I det jeg parkerte i gården prøvde jeg å starte bilen på nytt for å se om jeg hadde noe batteri igjen, og det virket som det var akkurat nok til at den fikk hostet seg i gang igjen.

Har lest litt rundt at dette kan skyldes gåen dynamo e.l. Men jeg får ikke helt de første symptomene til å stemme med de siste.

Noen som har noen innspill, evt. tips til hvordan jeg kan feilsøke videre?

Topp

Innleggets emne: Re: Mulig gåen dynamo på Corolla 99?
InnleggSkrevet: Tir Aug 08, 2017 12:17 pm 
Avlogget
Site Admin
Brukerens avatar

Du kan enkelt måle styrken på batteriet når bilen ikke går. Så måle på batteriet når motoren går... ( viss du har et multimeter ) ;)
Du bør vel ha 13,5 - 14,5 volt når motoren går.

Viss dynamoen ikke er god, så vil du få veldig lite utslag, i forhold til når motoren ikke går..

Topp

Innleggets emne: Re: Mulig gåen dynamo på Corolla 99?
InnleggSkrevet: Ons Aug 09, 2017 5:07 pm 
Avlogget

Hanka inn ein corolla 94 mod 1,6 xli som hadde problem med ladinga. Batterilampa og bremsefeillampa(ikkje handbrekklampa) lyste og batteriet målte ca 11 volt mens motoren gjekk på tomgang.

Bytta børster utan at det hjalp. Bytta så regulator utan at det hjalp. Når eg så monterte inn heilt ny dynamo forsvann batterilampa og bremsefeillampa. Da fekk eg 14,3 volt ved oppstart av motor. Fann dog mange tvilsomme tilkoblinger på batteriet som eg fjerna.

Som sagt, sjekk batteri når motor går på tomgang. Når motor nett er starta opp vil den lade maks ei stund og da får man gjerne opp til 14,4 volt ved måling. Viss det viser seg at volten ligger under 12 ville eg bytta børster viss di er slitt, eventuellt bytta laderegulator viss børstane er ok, og kanskje sjekka om biltema har ny dynamo til 11-1200 kr viss feilen ikkje ligger på børster eller laderegulator.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: